יום חמישי, 20 בינואר 2011

מפגשים לחשיבה דיאלוגית יהודית - קבצי MP3

חומר רב הצטבר אצלי. אנשים מבקשים את ההקלטות וחיפשתי דרך להעלותם לרשת. סוף סוף עשיתי זאת. התחלתי להעלות את ההקלטות של המפגשים אצל פרופ' מאיר.
מצאתי אתר ישראלי נחמד המוכן לאחסן את הקבצים אצלו. גשו לאתר והורידו את הקבצים להנאתכם.
בעתיד נשתדל גם לשכתב ולערוך ביחד עם פרופ' מאיר חלק מן החומר אולם לפחות כרגע ניתן להוריד ולהאזין.

http://www.f2h.co.il/dir/klmbnwf2hvc

יום רביעי, 19 בינואר 2011

העלאת קבצי MP3 לבלוג

לשאלת רבים.
כרגע אני נתקל בבעיה להעלאת קבצי MP3 לבלוג אולם לאחר פתרון הבעיה אשתדל להעלות הרבה חומר הנמצא באמתחתי. אשר יכלול בין השאר הרצאות רבות של פרופ' מאיר ושל המפגשים אשר אנו מקיימים אחת לחודש.
להנאתכם.

יום שלישי, 18 בינואר 2011

גר בתוכנו - סיפורו האישי של פרופ' מאיר

לאחר שנה הגיע הזמן. כן, לכל השואלים פרופ' אפרים מאיר בעל הפנים הצוהלות והשמחות עבר דרך ארוכה מבלגיה כהוגה דעות, פילוסוף נוצרי שליחו של האפיפיור. המחקר של האחר עוסק גם בגרים ושילובם בחברה הישראלית. ואכן, סיפורו המדהים של פרופ' מאיר יוצג בהרחבה במפגש הבא של הקבוצה.
באחד המפגשים הקודמים תיאר פרופ' מאיר את הנצרות. זכיתי בעבר ללמוד נצרות. שני קורסים באוניברסיטה הפתוחה. בייחוד זכור לי הקורס המועבר על ידי ד"ר רבקה ניר. ריבקה מלאת כח חיים מעבירה את המחקר על תולדות הנצרות בצורה יוצאת דופן. אני ממליץ בחום על הקורס המתקדם.
אולם, התיאור היוצא דופן של אדם שגדל כילד בתוך הכנסייה ומתאר את חווית אכילת הלחם והיין ואת ההשפעה של הנצרות עליו כנוצרי מתבגר פילוסוף עצמאי הוגה דעות שנפגש עם עולמות מעמיקים שונה לחלוטין ונסך בנו תחושה כי קם לו אדם המעריך את הנצרות כדת חשובה ובכל אופן בחר ביהדות. כולנו שאלנו את אותה השאלה ולכן התשובה תגיע במפגש הבא.
אני ממליץ בחום גם לאוניברסיטה הפתוחה לבקש מפרופ' מאיר להעביר הרצאה במסגרת הקורסים על הנצרות ממבטו האישי.

האיסלם והאחר

ישראל שרנצל החל בסדרת הרצאות על האיסלם והאחר. ישראל סקר את התקופה הקלאסית מאז ייסודה של דת חדשה ועד למאה העשרים. במפגש האחרון ישראל סקר את האיסלם והאחר החל מתחילת המאה העשרים.

ההקמה

שנים שאנו, קבוצת אנשים, יש יאמרו משונים ויש יאמרו שונים, מנסים לעשות. עשייה אחרת, עשייה מגשרת.
לדבר כולנו יודעים, להקשיב אנו יודעים בעיקר למכשירים (טלויזיה, ורדיו). האם אנו יודעים לדבר ולהקשיב. האם אנו מסוגלים?
לפני מספר שנים פגשתי אדם שונה ממני לחלוטין דרכו למדתי שניתן ליצור גשרים בין גדות הנהר הרוחני האינסופי. תחילה גשר עץ, רעוע, זע עם משב רוח קלה. אולם הגשר התעצם ובנינו בנין.
הבנין אשר לבנים רבות, יחידות מהוות את אושיותיו יכול להאיר את החשכה, כך אני מאמין.
לכן, מתוך מחשבה כי שונים יכולים לקבל את האחר, כמות שהוא, ללא שינוי, ללא ניסיון להשפיע, פניתי אל המורה הדגול פרופ' אפרים מאיר אשר פתח בפני את שערי הדיאלוג, שעריו של מרטין בובר ההוגה הגדול.
במאור פניו, ומי שלא ראה את מאור פניו לא ראה מאור פנים מעולם, ענה לי הפרופסור: חשוב להקים בית מדרש, בית מדרש פתוח לכל. בו כל אחד יוכל להכנס ולספוג מעולם הרוח של התרבות האנושית. כן, כזה כמו שהקים פרנץ רוזנצוויג. בית מדרש חופשי בו כל דעה תהיה בסיס לדיון, בו ניתן לאדם לערער על יסודות המחשבה ולבנות על גביהם יסודות חדשים.
נירתמנו קבוצות אנשים למשימה.
חיפשתי קבוצה של אינטלקטואלים. של אנשים ממקצועות שונים ומשונים. לאט לאט התגבשה קבוצה. פיסיקאים, ציירת, ארכיאולוגית, מהנדסים, פילוסופים, רבנים, חוקרי בובר ולוינס, ואף חוקרי איסלם ונצרות מצויים עמנו.
חילונים, דתיים, חרדים, אתאיסטים, שמאל וימין כולם נקבצו יחדיו. המטרה היתה מפגשים אינטלקטואלים ייחודיים בהם ניאלץ להקשיב לזולת גם אם זה מרגיז, גם אם זה מקומם.
ובכן כבר חלפה לה כמעט שנה ואנו מתקבצים לנו מכל קצוות הארץ פעם בחודש למשך שעתיים בביתו של פרופ' מאיר.
בעצת חבר קרוב החלטנו לפתוח את הבלוג כדי לשתף את כולם בידע, להפיץ רעיונות ולשמוע תגובות ובעיקר ליצור שיחה בין העברים.